Vores friske råvarer er gode for dig

Råvarer vælges med omsorg så de er næringsrige og fremmer sundhed:

  • Kylling:
    Indeholder protein til opbygning af muskler, B-vitaminer som styrker immunforsvaret, og giver mere energi i hverdagen. Rig på fosfor som bidrgarer til stærke tænder og en sund hjerne.
  • Tun, Laks og rejer
    Fisk er rige på omega 3-fedtsyrer som er gode til, at forebygge hjerte-kar sygdomme . Hjerteforeningen anbefaler at man spiser 350 g fisk om ugen . Ud af de 350 g, bør 200 g være fede fisk (så som laks ) hos en hjerterask person.
    Fisk indeholder D-vitamin som uderover at bidrage til normal funktion af immunsystemet, hjælper til med kroppens optagelse af calcium og fosfor, til vedligholdelse af normale knogler. Fiskens indold af Jod er en nødvendig mineral for regulering af kroppens stofskifte.
    Mineralet selen bidrager til en normal immunforsvar.
  • Serrano skinke:
    Oliesyren i serrano hæver produktionen af den gode kolesterol (HDL) og mindsker den dårlige kolesterol (LDL). Ved at spise små mængder serrano skinke kan man opretholde passende kolesterolniveauer.
  • Æg:
    Det er sundt at spise æg. Æg indeholder vitaminer, proteiner samt mineraler . Personer med forhøjet kolesterol, Hjerte-Kar sygdomme og diabetes type 2 skal være forsigtig med indtage flere end anbefalet æg.
  • Pesto:
    Oliveolien i pesto er kendt for at kunne forebygge hjerte-kar sygdomme. Rige indhold af antioxidanter i pesto bekæmper frie radikaler og øger kroppens forsvar. Basilikum i Pesto hjælper fordøjelsen af tunge fødevarer, har en afslappende effekt som kan reducere angst og stress, reducerer fysisk og mental træthed, rense blodet,  forbedrer cirkulationen og hjælper med at forhindre for tidlig aldring.
  • Avocado:
    Indeholder vitamin B6, folinsyre , E-vitamin som sikrer et sundt hjerte. Avocado indeholder fibrer på hhv 70% uopløselig og 30% opløselige . De uopløselige kostfibre i avocado forebygger forstoppelse. Den opløselige del af avocado fibrer medvirker til at sænke kolesterol og blodsukkerniveauer. Avocado er rig på Fytokemikalier , en antioxidant som kan bekæmpe Helicobacter pylori som hos nogle mennesker kan forårsage sår i mavesækken. Avocados indhold af calcium og E-vitamin kan bremse åreforkalkning.
  • Spinat:
    Indeholder vitaminer A, C, E, K , de fleste af B-vitaminerne samt mineralerne.
  • Edamame bønner:
    Fyldt med mættende protein og sunde fedtstoffer, er fiberrige og indeholder vigtige vitaminer og mineraler. En reguleret indtag af disse velsmagende grønne bønner kan reducere knogleskørhed hos kvinder som har gennemgået overgangsalderen. NB. Bør Absolut undgås ved allergi.
  • Agurk:
    Styrker kroppens immunforsvar, omdanner maden til energi, styrker blodomløbet i kroppen samt styrker huden. Indholdet af Flavonoid Fisetin, kan have positiv effekt mod Alzeimers demens.
  • Radiser:
    Intens smag som giver et ekstra pift i salater. Radiser er vanddrivende og øger naturlig produktion af urin, stimulerer vægttab samt fremmer et sund stofskifte. Indeholder Anthocyaniner som har en enestående evne til at beskytte kar mod hærdning og inflamation. C-vitamin, fosfor, zink og B vitaminer hjælper med at pleje huden, styrker kroppens hvide blodlegemer og hermed immunitet.
  • Rødløg.
    Yderst fiberrig, og et højt fiber indtag er forbundet med en lavere risiko for tyktarmskraft.
    Indeholder C-vitamin og kalium som hhv. styrker immunforsvaret mod bakterier og virus samt regulerer kroppens væskebalance og blodtryk.
  • Tomat:
    Indeholder mange vitaminer og mineraler, som A-, C-, og E-vitamin samt jern og zink. 
    Tomat kan beskytte kvinder i overgangsalderen mod brystkræft ved at regulere fedt-hormoner.
    Tomat er en af de hyppigste grøntsagsallergier, som kan krydsreagere med pollen fra birk, græs og bynke. Hvis du lider en af disse allergier kan du måske risikere også at opleve f.eks. kløe eller mindre hævelser omkring læberne når du spiser tomater.
  • Rødkål:
    Indholdet af vitaminer, herunder folat, glucosnitrater, mikroskopiske plantestoffer og andre sundhedsfremmende stoffer i rødkål beskytter kroppen mod livsstilsygdomme ved at stabilisere blodsukkeret og reducere kolesterol. Har kræftforebyggende egenskaber, sætter gang i fordøjelsen og forebygger forstoppelse, styrker immunforsvaret, styrker knoglerne og beskytter mod knogleskørhed.
  • Grøn salat:
    Indeholder forstadie til A-vitaminet Beta-caroten som med sin antioxidant virkning, bidrager til vedligeholdelse af normal hud. Grøn slat indeholder også folat som er nødvendig for produktion af røde blødlegemer og har betydning for celledeling.
  • Mozzarella
    Den bløde og hvide ost med høj fugtighed fra Italien er lav på natrium og kaleorier. Indholdet af probiotika forbedrer kropens immunforsvar.
  • Feta ost:
    Blød, lidt saltet og hvid ost fra Grækenland, har højt indhold af salt men er lav på kaleorier i forhold til andre oste.
Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.